Retro 2. Triggerpont Stúdió értelmesebb bejegyzéseiből

Standard

Janda és a Lower Cross-Syndrome

Vladimir Janda óriási mennyiségű, praktikus tudásanyagot hagyott hátra.

Neve hallatán a mozgásszervi témákban járatos szakemberek rögtön az “Upper Cross Syndrome” és a “Lower Cross Syndrome”  varázs-kifejezéseket ismételgetik, és azt,hogy ezek bizony a nyugati emberek legfőbb kinetikai problémái, javításuk nagyon nehéz, stb.

Kezdjük lentről. Az Alsó Kereszt Szindróma először is így néz ki:

Bővebben pedig… ez a szindróma nagyon gyakori jelenség az ún. nyugati társadalmakban, amelynek állampolgárai  az emberek idejük nagy részét üléssel töltik. Ez feszülést, hiperaktivitást okozhat a csípőflexor-izomcsoportban. A reciprok gátlásnak  (amely úgy definiálható, hogy: kontrakció vagy hiperaktivitás egy izomcsoportban gátlást ill. inaktivitást vált ki az antagonista izomcsoporban) megfelelően a hiperaktív vagy túlfeszült csípőflexorok „letiltják” a csípőextensorokat ,legfőképpen a gluteus maximust.

A test szerkezetében ez az egyensúlyvesztés járáskor egy másodlagos hatást produkál. Mivel az illető az extensiót nem a gluteus maximusból oldja meg, ezt a szerepet elkezdik átvenni az alsó háti extensorok. Cserébe feszesek és hipertóniásak lesznek, így a repicrok gátlásnak megfelelően letiltják a hasi izmokat a működésről. Így következik be a „ sörhas,  lap-popsi” helyzet, amelyet  általában hozzáillő szörnyű étrend és nulla testmozgás kísér.

Az emelés és a járás, ha elsősorban az alsóháti extensorokat használja, nagyon megnöveli a biomechanikai stresszt a lumbális gerincszakaszon, amely krónikus fájdalomhoz vezet, csont-ízületi degenerációhoz, illetve porckorongsérvhez.

Retro 1. Triggerpont Stúdió értelmesebb bejegyzéseiből

Standard

Izomcsomók- hogyan szabadulhatunk meg tőlük?

Az izomcsomókat, melyek egyszerűen ott lakhatnak, szúrhatnak, viszkethetnek, kellemetlen csiklandós-idegi meghatározhatatlan érzést produkálhatnak önmaguktól viszonylag távol eső helyeken,sőt komoly,nagy kiterjedésű izomfájdalmakat is kiválthatnak tulajdonosuk testén, LEHET KEZELNI.

Eddig a jó hír.

NEM  OLYAN EGYSZERŰ... ez már nem olyan jó hír. Izomcsomó rengeteg előfordulhat az élő és a nem annyira élő, de nem olyan hosszú ideje halott emberben (és más típusú állatfajtákban is). Egészen pontosan Janet Travell készített triggerpont- metszeteket a rigor mortis beállta előtt.

Vegyük például a lapocka környékét, amelyet előszeretettel hív a szakma stressz-zónának.

(Miért? Az egyik  legnagyobb veszély,ami valakit fenyegethet,hogy valami úton-módon sérülés éri a nyakát, amely a Főnökséget, vagyis a buksiját köti össze a teste irányítandó részével. Ergo ha valami ellen védekezni szeretnénk vagy-akár pszihésen- fenyegetve érezzük magukat- a fáradtság,idegi kimerültség is ebbe a kategóriába tartozik- akkor behúzzuk a nyakunkat. Ez a manőver a trapézizom vállcsúcsot-nyakat összekötő szakaszának megrövidülésével jár együtt és megemeli a lapockákat is. Néhány más izom ill. izomrész hajlamos ezen megsértődni és összecsomósodni. Ez természetesen csak egy magyarázat..van egy másik is, amely a lapocka közti részt az “angyalszárnyak helyének” nevezi, kevésbé racionális, de legalább kedves :-) )

A sárga x-ek elég kellemetlen helyeket jelölnek- teljesen biztos vagyok benne,hogy ismerősek a Nyájas Olvasó számára. Mit lehet tenni, ha a megjelölt helyeken fél diók/borsószemek/ szilvásgombócok jelentkeznek nálunk?

Ha lehetséges, keressünk valakit, aki rendesen ért a masszírozáshoz, és nem akar meggyőzni minket,hogy éljünk tovább ilyen állapotban. Azért ajánlott szakember által végzett kezelés, mert ritka az az ember, aki a saját hátát cakkumpakk át tudja masszírozni,miközben ellazít.

Mit lehet csinálni ezekkel a fenevadakkal? Saját módszereim közül leírok párat:

– kézzel történő elmasszírozás.

a megfelelően érzékeny ujjbegy körbe tudja írni az izomcsomót, és nem fájdalommentesen ugyan, de megfelelő mozdulatokkal fel tudja lazítani azokat, a nyirokáram meg elhordja a “szemetet”. Nem feltétlenül lehet rendezni a problémát egy alkalommal, de jellemző módon az első kezelés után nagyon felszabadult testi-lelki állapotba tudja avanzsálni a Szenvedő Csomós Illetőt.

-köpölyözés

köpölyözni biztonsági okokból kizárólag csontos alátámasztással megáldott területeket mehet,egészen pontosan a hátat nyakig, illetve a csípőt. mivel a köpölyözés hatására lebomlanak a kicsi hajszálerek-ettől a randa lila folt a bőrön-felgyorsul, kb. 60-szorosára a nyirokáram,és meg is fordul még ennek tetejébe- de csak ott helyben- elég veszélyes próbálkozás lehet a nyaki szakaszon elbajlódni a köpöllyel, hatására a Kezelt Illető mondjuk jól meg is halhat. Hagyjuk tehát a kreativitást ebben a tekintetben.

Az izomcsomóra helyezett köpöly, amit jómagam előre be szoktam dörzsölni szegfűszeges géllel vagy jóféle lóbalzsammal, de legalább 111 KrauterÖl-lel, maximum 10 perc alatt fellazítja a gombócot, megfigyelésem szerint minél csúnyábban elszíneződik, annál keményebb,régebbi esettel állunk hadban. Köpölyözni maximum 4 alkalommal szoktam ugyanazt a területet egymás után,és mindig megvárom, amíg a nyoma teljesen szabályosan elgyógyul.

Nagyon komoly etikai vétségnek tartom az égetéses köpölyözést (normálisabb szakemberek agybajt kapnak az ilyen kóklerség láttán), mivel a bőr folytonosságának ilyetén megszakítása tiszteletjegyet biztosít a szeptikus osztályra, és egyáltalán semmi szükség egy izomprobléma megoldásához elégetni a betegünket. elég komoly szenvedéseket lehet átélni még a durván felhelyezett köpölyök által- felhólyagosodhat a bőr, ezt egyes különös hajlamokkal megáldott Gyógyguruk még fel is szúrják. teljesen szükségtelen,idióta megoldás.

A köpölyözés maximális időtartama 20 perc optimálisan, ha több köpölyt is használunk egyszerre, ismételhető, nagyon hatékony kezelési módszer, amelynek megvannak a maga határai.

-méz

Kozmetikában is használatos anyag, rendkívül jó a hatása a bőrre, de az alatta levő mindenfélére is. Mézzel tenyérnyi felületet lehet kezelni egyszerre. méztől függően (legyen tiszta, lehetőleg bioméz,amit használunk, akác,hársméz ideális,kis eukaliptuszolaj belekeverve csodákra képes) kb. fél evőkanálnyit simítsunk el a bőrfelületen és finoman kezdjünk el tapsikolni rajta. Ha tapintatosan tapsikolunk, nem lesz idegesítő. Használjunk 2-3 ujjfelületet. Végezzük ezt addig a mézes területen, amíg a méz fehérré nem válik, és egészen be nem sűrűsödik.  nehezebb lesz elválasztani az ujjainkat a bőrtől és a méztől. meghatározott érzés, úgy hívják, hogy “húz” a méz. Ha ezt a fázisát elértük a folyamatnak, pár percig nyugodtan tapsikoljunk tovább tapintatosan, majd amilyen hamar lehet, meleg vizes ruhával-papírtörlővel töröljük le a maradékot- egy részét biztosan beszívja a bőr. Miután szárazra töröltük, simítsuk végig: ha jól dolgoztunk,  puha,ruganyos izomtónus, némi bőrpír az eredmény. Általában nagyon friss, jólesően bizsergő érzésről számolnak be mézes kezelés után.

-akupunktúrás kütyük, egészen pontosan applikátorok

van olyan céleszközöm, ami egészen pontosan egy kisebb festőhengerre hasonlít, csak sok kis nem túl éles tű van a felületén, amelyet még véletlenül se szúrunk bele senkibe. Az oroszok nagyon szeretik az úgynevezett applikátorokat, őszintén szólva nagyon jók is. mostanában sokszor felhengerelem az izomcsomók feletti testfelületet, persze egyéni érzékenységhez alkalmazkodva. ha kiadós bőrpír jelentkezik, 2-5 perc alatt, nagyon könnyen, pár mozdulattal ki lehet masszírozni az izomcsomót, ha még egyáltalán megvan ! Azért szeretem ezt a módszert,mert kissé gyulladt állapotban levő csomókat is meg lehet szelidíteni finom kezeléstechnikával, mikor szinte az érintést is fáj. Ez utóbbinál igen ajánlott a csomók kezelését megelőzni mentás/hűsítő bedörzsöléssel. Komoly reklámot kapnak a rozmaringos kenőcsök ilyen panaszokra, ezt kisebb gyulladás esetén mellőzni okos, mivel a rozmaringolaj, mindamellett,hogy magában eléggé büdös,kifejezetten melegítő hatású,és a gyulladások sokféle jellegét figyelembe véve ez nem segít,inkább árt.

Rozmaringot egyébként keverékben nagyon jó használni, szeretem is. Klasszikus masszázsolaj-keverék a rozmaring-eukaliptusz-levendula-menta, esetleg pár csepp cickafark/geránium/ szegfűszegolajjal.

The Life Changer Challenge,avagy az Élet Mozgáskaland

Standard

2013.január legeleje van. Megtörténik ilyentájt, hogy visszatekintünk, tervezünk,összefoglalunk. Végiggondolhatod a tavalyi évedet, visszamenőleg ötöt,tízet, az összeset. Teheted vezérfonal segítségével (pl. “Plusz kilóim tündöklése és bukása” vagy ” Milyen sokat olvastam régebben, bezzeg most”) és nélküle,akár összevissza.

Érdekes lehet visszatekinteni éveidre a mozgás szempontjából- előhívni azt a határtalanul boldog érzést,mikor kisgyermekként fogócskáztál, hintáztál, rohangáltál,fára másztál- nem is mozgásnak hívtad akkoriban,hanem mindent átszövő,felszabadult  játéknak. Elég volt egy járdaszegély,hogy kipróbáld, vajon egy lábon is fel-le tudsz-e és milyen magasra ugrani, egyetlen labda egész délutánokat kitöltő programot tudott varázsolni a semmiből.

Felnőttél,és minden más. Ülsz és/vagy kapaszkodsz egész nap. A lelkiismeretfurdalásból elvégzett, egyáltalán nem hatékony edzőtermi helyzetváltoztató tevékenység közben is,mikoron a fejed fölött zsírmolekulák lebegnek, ugrásra készen, azt figyelve, hová is tudnának örökre megtelepedni 🙂

Kellene változtatni? Tedd meg. Kezdd most: kérdezz. Hogy mit?

Azt,hogy MIÉRT ? Miért micsoda?

Kezdjük a miérttel,és folytassuk bármivel. Íme néhány kérdés, amelyet az évek során betegektől gyűjtöttem össze.

Miért pont én? Miért kellene ennyit mozogni? Miért vagyok kövér,hiszen alig eszem valamit?  Miért akarok voltaképpen lefogyni? Miért vagyok elégedetlen? (Pontosan mivel vagyok elégedetlen?) Miért fáj már megint a hátam,hiszen nem csináltam semmit? Miért nem tudok változtatni, bárhogy szeretnék is? Miért fáradtam bele? Miért vagyok állandóan fáradt?  Miért nem lehet ezt az egészet megvásárolni, esetleg valami akció keretében? Miért kell magammal ennyit törődni? Miért ilyen bonyolult ez?

Miért,mi a cél?

Ebben a blogban sokféle téma,kategória megtalálható, közös jellemzőjük, hogy potenciális vándorbotok egy Kalandhoz, amelyet másképpen akár Életnek is hívhatnánk.